پیام تسلیت مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه شان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد سکه به کمتر از ۴۰ میلیون تومان سقوط کرد | حباب سکه کاهشی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نحوه دریافت وام خرید و ساخت مسکن در مشهد | استفاده از وام ساخت مسکن مقرون به صرفه است؟

  • کد خبر: ۱۷۰۶۴۳
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
نحوه دریافت وام خرید و ساخت مسکن در مشهد | استفاده از وام ساخت مسکن مقرون به صرفه است؟
رشد قیمت مسکن در سالیان اخیر، آن قدر زیاد بود که به مرور وام مسکن ۴۴۰ میلیون تومانی در مشهد را بی معنا کرد. وامی که برای بهره مندی از آن تا همین هفته پیش باید حدود ۱۲۰ میلیون تومان اوراق حق تقدم هم می‌خریدی و دست آخر فقط حدود ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات دستت را می‌گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، اکنون با مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ تسهیلات خرید مسکن در مشهد به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین با مصوبه جدید، نرخ تسهیلات ساخت مسکن برای تمام نقاط کشور یکسان شده است و دیگر تفاوتی میان تهران با سایر شهر‌ها نیست. وام ساخت مسکن نیز به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده و در صورت صنعتی سازی، این تسهیلات تا ۸۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. در این گزارش ذره بین دستمان گرفته ایم و اقساط و بازپرداخت این وام‌ها را بررسی کرده ایم. همچنین نگاهی به بازار مسکن مشهد انداخته ایم و میزان اثربخشی این وام را در بازار مشهد موشکافی کرده ایم.

جزئیات وام خرید مسکن

با مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم دوبرابر افزایش پیدا کرد. این وام در تهران به ۹۶۰ میلیون تومان و در مشهد به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده‌است. البته این تسهیلات ترکیبی از سه وام است؛ در مشهد به هریک از زوج‌ها ۳۲۰ میلیون تومان وام داده می‌شود. این رقم به اضافه مبلغ ۱۶۰میلیون تومان وام جعاله تعمیر، روی هم رفته به ۸۰۰میلیون تومان می‌رسد و به ساختمان‌هایی اعطا می‌شود که کمتر از ۲۵ سال عمر داشته باشند.

اقساط این وام چقدر است؟

نرخ سود تسهیلات قابل پرداخت از محل اوراق در مناطق معمول شهری، معادل ۲۲.۵درصد است و مدت بازپرداخت آن دوازده ساله است. در شرایط معمول اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در مشهد ماهانه ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان خواهد بود. اما با انتخاب شرایط بازپرداخت اقساط به صورت پلکانی، اقساط این وام در سال‌های نخست سبک‌تر می‌شود.

همین ابتدا باید بدانید که وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله شرایط بازپرداخت پلکانی ندارد و باید ظرف پنج سال تسویه شود. اقساط این وام نیز ۴ میلیون و ۴۶۴هزار تومان است که باید در پنج سال اول به قسط وام اصلی اضافه شود. اما قسط وام خرید مسکن به شکل پلکانی نیز قابل پرداخت است. با این کار حداقل در سال اول باید حدود ۹ میلیون تومان به بانک بدهید، اما رقم اقساط هر سال با رقم‌های ۳، ۵ و ۹درصدی افزایش پیدا می‌کند.

انتخاب روش پلکانی با مدل رشد ۹درصدی کمک می‌کند که قسط وام مسکن پرداختی شما در سال اول از حدود ۱۲میلیون شروع شده و مثلا در سال۱۴۱۴ به ماهی ۳۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان برسد، این یعنی اگر شرایط بازپرداخت پلکانی را انتخاب کنید. به این ترتیب شرایط اقساط این وام در حالت غیرپلکانی در شهر مشهد ۱۷ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان خواهد بود.

هزینه خرید در مشهد چقدر است؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که وام مسکن فقط برای خرید خانه‌هایی به کار می‌آید که سند رسمی دارند. یعنی نمی‌توان با این وام خانه‌های قولنامه‌ای را که اغلب بدون مجوز ساخته می‌شوند، خریداری کرد. پس باید قیمت خانه‌های سنددار را درنظر بگیریم. به طور متوسط قیمت هر متر خانه سنددار با شرایط استاندارد در مشهد ۳۰ میلیون تومان است. با این حساب قیمت یک خانه ۸۰ متری در مناطقی مثل الهیه و امیریه در مشهد حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

البته خرید خانه با این وام در مناطقی مثل رسالت در مشهد نیز امکان پذیر است که قیمت خانه‌های نوساز و سنددار در آن منطقه حدود ۱۸ میلیون تومان است. به عنوان مثال یک خانه ۱۰۵ متری در رسالت ۸۱ مشهد حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. با درنظر گفتن قیمت‌ها می‌توان گفت که افزایش نرخ تسهیلات مسکن به اثربخشی این تسهیلات کمک ویژه‌ای کرده است. این وام حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد قیمت خانه‌هایی باکیفیت استاندارد و در مناطق ارزان قیمت مشهد را تأمین می‌کند.

آیا استفاده از این وام مقرون به صرفه است؟

شرایط بازپرداخت پلکانی کمک کرده است که بازپرداخت این وام در سال‌های نخست کمی آسان‌تر باشد، اما به هر ترتیب بازپرداخت حدود ۱۵ میلیون تومان قسط ماهیانه در شرایط پلکانی برای خیلی از اقشار جامعه امکان پذیر نیست. بااین حال میزان رشد قیمت مسکن در درازمدت همواره بیش از نرخ تورم و نرخ سود بانکی بوده است. پس می‌توان بی تردید گفت که استفاده از این وام به نفع مردم است.

جزئیاتی از وام ساخت مسکن

طبق اعلام وزیر راه وشهرسازی و همین طور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نرخ وام ساخت مسکن در تمام شهر‌های کشور به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در صورت ساخت مسکن به صورت صنعتی، این وام به ۸۰۰ میلیون تومان نیز افزایش می‌یابد. اقساط این تسهیلات حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان و بازپرداخت آن دوازده ساله با سود ۲۳ درصد خواهد بود.

هزینه ساخت در مشهد چقدر است؟

هزینه ساخت مسکن استاندارد در مشهد به طور میانگین در هر متر مربع حدود ۱۵ میلیون تومان است. برای ساخت یک مسکن ۱۰۰ متری باید حدود ۴۰ متر نیز هزینه برای ساخت مشاعات ساختمان در نظر گرفت و این یعنی شما باید برای ۱۴۰ متر هزینه کنید. با درنظرگرفتن این آمار و ارقام می‌توان گفت که وام ساخت مسکن در مشهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های ساخت مسکن را جبران می‌کند.

استفاده از وام ساخت مسکن مقرون به صرفه است؟

گروه‌های بسیاری از اقشار مردم، امکان استفاده از این وام را ندارند. به طور مشخص حقوق مصوب کارگران برای خانوار سه نفری حدود ۸ میلیون تومان است. به نظر فقط زوج‌هایی که هر دو نفر شاغل هستند، امکان استفاده از این وام را دارند. بااین حال بررسی روند نرخ تورم و همین طور رشد پایه پولی در سالیان اخیر نشان داده است که استفاده از تسهیلات بانکی، حتی با نرخ ۲۳ درصد مقرون به صرفه است. پیش بینی نرخ تورم برای امسال و حتی سال بعد، بیش از این نرخ است. پس می‌توان گفت که استفاده از این وام برای کسانی که امکان بازپرداخت اقساط سنگین آن را دارند، مقرون به صرفه است.

مسیر خانه‌دار شدن هموارتر شد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->